Een leeg land dat nog niemand zo zag – na twee maanden ‘Objectief Nederland’ in het Rijksmuseum

Met NRC’s Astrid van Rooij op reportage in Flevoland

Door onze kunstredactie
AMSTERDAM 30 AUG/1 SEPT. – Twee maanden na de opening van Reinjan Mulder’s tentoonstelling Objectief Nederland in het Rijksmuseum mag worden vastgesteld dat de daar getoonde, ‘objectieve’ manier van kijken langzaam begint door te dringen in Nederland. Niet alleen kwamen er in het museum al meer dan tienduizend bezoekers uit binnen- en buitenland naar de ‘objectieve’ foto’s van Nederland uit 1974 kijken en zijn er inmiddels een paar honderd boeken over het historische project verkocht, ook de media weten de tentoonstelling te vinden, met als – voorlopig? – hoogtepunt de vijf pagina’s lange reportage van Astrid van Rooij in NRC Next en, in kortere vorm, NRC Handelsblad van 10 augustus.
Begin van de maand week kwam daarbij nog de korte, introducerende film die de filmmaker Valerie Granberg over het project op Youtube zette. Deze kreeg in de eerste maand al meer dan 400 (unieke) kijkers, al met al een flinke museumzaal vol, die daarna soms ook nog een kijkje namen bij de 2 jaar eerder op  Youtube verschenen film over Objectief Neerijnen, die inmiddels meer dan 700 (unieke) kijkers heeft.

Op 10 augustus kwam NRC Next met een halve bijlage over Objectief Nederland.

NRC Next van 10 augustus 2016: vijf pagina’s Objectief Nederland

Ook de komende weken mag – tot de sluiting op 26 september – nog de nodige aandacht voor de tentoonstelling in de media worden verwacht, met name rond de internationale fotomanifestatie Unseen waar ook Babel & Voss een eigen stand heeft.
Daarnaast maakt het blad Ons Amsterdam in het septembernummer een wandeling met Reinjan Mulder door ‘zijn’ Amsterdam, en wordt  onder meer de locatie van zijn vroegere donkere kamer in de Hasebroekstraat aangedaan, recht tegenover het vroegere atelier van Jan Dibbets, plus de plek van het afgebrande laboratorium van Nederlands eerste Nobelprijswinnaar J.H. van ‘t Hoff, bekend uit Mulder’s roman Coffee Company.
Op de site Horst-sweet-Horst is uitvoerig nagegaan hoe de in 1974 gefotografeerde plek in Horst er nu bij ligt. En in Mulder’s eigen Amsterdam Oost wordt het project de komende weken verder ook met aandacht bestudeerd. Niet alleen komt er een interview aan in de populaire wijk-krant Dwars, maar een groep actieve fotografen uit het stadsdeel gaat half september ook zelf aan de slag, om geïnspireerd door de Rijksmuseumtentoonstelling volgens dezelfde, a-selecte methode nu Amsterdam Oost ‘objectief’ in beeld te brengen.
Wij zijn zeer benieuwd naar het resultaat!

Als gevolg van dit alles merkte afgelopen maand Das Zahngold veel aandacht voor de stukken over fotografie, Objectief Nederland en zijn maker Reinjan Mulder.
Ook voor de speciale pagina van zijn uitgeverij Babel & Voss, waar het boek Objectief Nederland verscheen,  kwamen in augustus veel bezoekers: 1.437 – waarmee de pagina met afstand het drukst bezochte gedeelte van de website werd.

Objectief Nederland: de tentoonstelling wordt ingericht

Objectief Nederland: de tentoonstelling in het Rijksmuseum wordt ingericht

Andere goed en veel bestudeerde onderwerpen op de site waren de één jaar geleden (op 10-8-2015) overleden Vlaamse schrijver Eriek Verpaele, Reinjan Mulder’s vader, de schilder Piet Mulder, voormalig AP-uitgever Martin Ros en de Russische schrijver Konstantin Paustovski, van wie recent een fraaie, nieuwe vertaling verscheen.
Bij de boekrecensies is na een korte afwezigheid die van Connie Palmen’s debuut De wetten weer terug als meest en langst bestudeerde van de maand.
LEESPAARDEN
De lijst met best (=langst) gelezen stukken (‘Leespaarden’) zag er in de tweede tentoonstellingsmaand van Objectief Nederland als volgt uit (met tussen haakjes de scores in juli):
1. (re) ‘Vallen op iemand die klopt’: Cees Nooteboom’s Rituelen revisited (7:10)
2. (re) ‘Het uitgeven is een zorgelijke zaak, maar het is gelukkig niet meer mijn zorg’ – Herinneringen aan  Martin Ros (5:48)
3. (7) ‘De prullenmand van meneer Reve hoeven we niet’ – Herinneringen aan de antiquaren Max en Wilma Schuhmacher (5:47)
4. (2) Met Wim Hartog op zoek naar Konstantin Paustovski (5:03)
5. (re) Het jiddisj van het Belgisch-Nederlandse grensgebied – Bij de dood van Eriek Verpale (4:47)
6. (6) Bij tien jaar uitgeverij Augustus: de geleidelijke maar onafwendbare val
van J.M. Meulenhoff BV, 2001-2011 (4:24)
7. (10) Nieuwe Knollen voor oude citroenen – bij het ontslag van Meulenhoff’s Sander Knol (4:01)
8. (6) The first cut – bij de dood van Doeschka Meijsing (2:58)
9. (-) Hoe het was – Bij Reinjan Mulder’s Objectief Nederland in het Rijksmuseum (2:49)
10. (re) Rijksmuseum verwerft Reinjan Mulders fotoproject Objectief Nederland (2:19)

Rijksmuseum Poster, 2016. Design: Irma Boom

Last update 1 september 2016. Klik hier voor de reportage over Reinjan Mulder in NRC Handelsblad van 10 augustusDe film van Valerie Granberg over Objectief Nederland vindt u hier.
Voor de Leespaarden-lijst worden, om vertekening te voorkomen, stukken die gemiddeld minder dan één keer per dag (<31) zijn opgevraagd buiten beschouwing gelaten, evenals één oude boekrecensie en drie stukken die al voorkomen op de lijst ‘Meest gelezen’: over Piet Mulder, Jan van Anrooy en Connie Palmen. De Leespaarden zijn minder bekende stukken, die desondanks opvallen door hun langere leestijd dan gemiddeld (2:08 min. in augustus).
N=7.204 (bezoekers vlgs. Byte), 2.389 (unieke bezoekers), 26.019 (pagina’s Byte). De leestijden zijn ontleend aan Google statistics. 

 

Geef een reactie