Over Reinjan Mulder

Auteursfoto (foto Maartje Geels)

Reinjan Mulder in de Passage van het Rijksmuseum (foto Maartje Geels, 2016)

  • For an English translation on Reinjan Mulder’s exhibition in the Rijksmuseum (2016), click here.
    Wie macht er das? Für die Biographie von Reinjan Mulder (auf Deutsch) klicken Sie hier.
    – Für ein deutsches Interview über Mulders Schwefelwasser (München, 2020), klicken Sie hier.

‘Reinjan Mulder […] used photography to realize [his] concepts as purely as possible, uninfluenced by a conscious or unconscious selection process, taste, conventions or other “ballast”‘ – Hans Rooseboom in: ‘Modern Times – Photography in the 20th century’, Amsterdam, 2014.

Reinjan Mulder (1949) is schrijver, uitgever, jurist en beeldend kunstenaar. Zijn beeldend werk werd verworven en geëxposeerd in het Rijksmuseum, zijn literaire en essayistische werk verschijnt bij Nieuw Amsterdam en zijn fotoboeken en non-fictie verschijnt bij nai010, Nieuw Amsterdam en uitgeverij Boom.
In Duitsland wordt zijn werk uitgegeven door Volkverlag, München.
Reinjan Mulder schreef enkele duizenden artikelen over literatuur, filosofie, kunst en recht in o.a. NRC Handelsblad, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en het Nederlands Juristenblad.

In october 2018 a second book on Objective Netherlands is published by nai010 Publishers. In this book also the photographs Cleo Wächter made in 2017 on all Mulder’s 1974 spots.

Als (adjunct)uitgever gaf Reinjan Mulder auteurs uit als Arnon Grunberg, Gabriel Garcia Marquez, Sana Valiulina, Esther Gerritsen, Jorge Semprun en Kader Abdolah.
In 2008 begon hij zijn website ‘Das Zahngold’, een verwijzing naar de illegale handel in gouden kiezen (‘Zahngold‘) waarover hij eerder in NRC Handelsblad berichtte.
In 2009 richtte hij met Daan Heerma van Voss en Daniël van der Meer de uitgeverij Babel & Voss Uitgevers op, die in augustus 2020 feestelijk werd afgesloten met het boekje ‘Verdwenen boeken; van Thomas Heerma van Voss.

Reinjan Mulder’s journalistieke en literaire werk uit de periode 1969-2012 werd in 2012 verworven door de Bijzondere Collecties / Allard Pierson Museum.
Sinds 1995 is Mulder lid van de Maatschappij voor Nederlandse Letterkunde (MNL) en sinds 2012 patroon van het Rijksmuseum. In 2019 werd hij opgenomen in de Schrijversgalerij van het Literatuurmuseum en in 2020 werd hij aangenomen als Mitglied van de Deutsche Sebald Gesellschaft e.V. (DSG).
In 2015 werd zijn website ‘Das Zahngold’ door de Koninklijke Bibliotheek (KB) tot digitaal erfgoed verklaard.
Sinds 2019 zit hij in de Adviescommissie voor Cultuur van Stadsdeel Oost in Amsterdam.

LEVEN  

Piet Mulder, Reinjan leest, olieverf op linnen, 1973 (coll. Letterkundig Museum, Den Haag)

Piet Mulder, Reinjan leest, olieverf op linnen, 1973 (Schrijversgalerij Literatuurmuseum, Den Haag)

Reinjan P.(ieter) Mulder werd in 1949 in Geldermalsen geboren als zoon van de schilder en spoorweginspecteur Piet Mulder (1919-2001) en de Amsterdamse danspedagoge Hanna Mulder-Hulscher (1922-2013). Na het Stedelijk Gymnasium (B) in Tiel en een afgebroken studie Filosofie werd hij opgeleid tot jurist aan de Universiteit van Amsterdam, met bijvakken criminologie en auteursrecht. In 1970 debuteerde hij, 20 jaar oud, als dichter in De Gids, op uitnodiging van Ed Hoornik. Hij schreef toen echter al voor kranten als De Groene Amsterdammer en het Algemeen Handelsblad. In 1969 won hij de prijsvraag bij het 10-jarig bestaan van de ‘Dichtershoek’ van het Handelsblad.
In 1972 trad Reinjan Mulder toe tot de redactie van het studentenweekblad Propria Cures. De brede oriëntatie die hij daar ontwikkelde, heeft hij nooit meer prijsgegeven. Al voor zijn afstuderen als jurist kreeg hij op advies van de Raad voor de Kunst twee beeldende kunstopdrachten van het Ministerie van CRM, verschenen zijn foto’s al in NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en De Revisor en op zijn 25ste werd hij vast literatuurmedewerker van NRC Handelsblad en promotie-assistent bij het Criminologisch Instituut ‘Bonger’ van de Universiteit van Amsterdam. Daar promoveerde hij in 1980 op Misdaad en Macht, een studie naar politiek en strafrecht in de toenmalige DDR.

Reinjan Mulder's recensie van Van der Heijden's 'Advocaat van de Hanen' in CS Literair

Reinjan Mulder over Van der Heijden’s ‘Advocaat van de Hanen’ in CS Literair

Ook toen Reinjan Mulder in 1983 hoofd van de sectie Justitie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) werd en in vakbladen als het Nederlands Juristen Blad, Openbare Uitgaven en het Tijdschrift voor Criminologie ging publiceren, bleef hij voor NRC Handelsblad – en later de Volkskrant – over literatuur en recht schrijven. Hij zat tien jaar in  het bestuur van cultureel centrum De Melkweg en Stichting Propria Cures, tot hij in 1989 door NRC Handelsblad gevraagd werd literatuur-redacteur te worden, als opvolger van mr. K.L. Poll.
Al zou dit waarschijnlijk het einde betekenen van zijn wetenschappelijke loopbaan, het was een functie die hij naar zijn gevoel niet kon weigeren. Acht jaar bepaalde hij mede het literaire klimaat in Nederland in het door hem opgezette CS Literair, totdat dit supplement werd opgeheven en vervangen door het veel algemenere ‘Boeken‘.  

image002In Mulders ogen waren het Cultureel Supplement en CS Literair (in 1991 bekroond met de Gouden Ganzeveer) de kroonjuwelen van NRC Handelsblad geweestmet medewerkers als W.F. Hermans, Rudy Kousbroek, de Van het Reve’s en Arnon Grunberg, en het onderbrengen van de literatuur bij het nieuwe ‘Boeken’ zag hij als een aderlating. Na een jaar op de opinie-redactie, ging hij daarom weer zelf boeken maken en als uitgever van De Geus trok hij onder anderen auteurs aan als Vamba Sherif, Sana Valiulina en Charles den Tex, en ontwikkelde hij een divers Nederlands fonds met Rachid Novaire, Kader Abdolah, Yasmine Allas en Esther Gerritsen. Opvallend was ook het onverwacht opduiken van de jonge schrijver Marek van der Jagt bij De Geus, achter wie zich later Arnon Grunberg bleek te verschuilen.

De afgelopen jaren werkte Reinjan Mulder in Amsterdam bij Meulenhoff en Babel & Voss Uitgevers waar hij boeken uitgaf van o.a. Gabriel Garcia Marquez, Jorge Semprun, Patricia de Martelaere, Arnon Grunberg en Thomas Heerma van Voss. Ook zette hij met de Volkskrant de best verkochte klassieken-reeks aller tijden op: De Leeslijst, met titels van Hella Haasse, Oek de Jong, Gerard Reve, F.B. Hotz en Frans Kellendonk.
Sinds 2008 werkt Reinjan Mulder op freelance basis voor de Raad voor de rechtspraak, De Groene Amsterdammer, Het Parool, NRC Handelsblad, Stadsdeel Oost, Teylers Museum en de uitgeverijen Boom, nai010, Lebowski, De Geus en Nieuw Amsterdam.
In juni 2016 opende in het Rijksmuseum Reinjan Mulders tentoonstelling Objectief Nederland, nadat hij eerder in Het Stroomhuis in Neerijnen al zijn fotoproject Objectief Neerijnen geëxposeerd hadin het kader van hun kunstproject Vereeuwigd Landschap.
In 2017 werd Objectief Nederland met fotografe Cleo Wächter na 43 jaar opnieuw uitgevoerd, wat in 2018 leidde tot de tweetalige nai010 uitgave Objectief Nederland – Veranderend landschap 1974-2018.

Interview over Mulders Zwavelwater in de Tegernseer Zeitung, augustus 2019

Recente projecten van Reinjan Mulder zijn de voor de Librisprijs genomineerde roman Onze oom van Arnon Grunberg (Lebowski), Echte boer zoekt dito vrouw van filosofe Eva-Anne le Coultre (Babel & Voss), De grootste kraak in krantenland van Herman Spinhoff en Kees Schaepman (Nieuw Amsterdam), de verzamelbundel Ik ging van hand tot hand van Marek van der Jagt (De Geus), Onzichtbare boeken en Verdwenen boeken van Thomas Heerma van Voss en drie bundels met schrijvers uit Amsterdam Oost: Oost, Meer Oost en Door Oost (Babel & Voss). .
In november 2009 en februari 2015 verzorgde Reinjan Mulder de rubriek ‘Kunstwerk van de dag’ op www.galeries.nl.

PUBLICATIES
Vrijwel tegelijk met Reinjan Mulders laatste boek, Zwavelwater, verscheen in 2019 bij uitgeverij Weideblik Piet Mulder – Schilder van het Betuws landschap, nadat in 2018 bij uitgeverij nai010 al zijn Objectief Nederland – Veranderend landschap was uitgebracht, samen met fotografe Cleo Wächter (1993). Dit laatste project werd met een videoshow gepresenteerd tijdens de Landschapstriënnale 2018, Fotofestival Schiedam 2018, en was in het voorjaar van 2019 nogmaals in Kasteel Groenendaal in Baarn te zien.
Eerder verscheen bij Nieuw Amsterdam van Reinjan Mulder de roman Coffee Company, over een hedendaagse uitgever en een aankomend schrijver die elkaar wekelijks bij de Coffee Company treffen en daar bij veel lattes en cappuccino’s praten over liefde, Nederlands eerste Nobelprijswinnaar J.H. van ’t Hoff en het uitgeefvak: ‘een hedendaags Symposeion’ en ‘een geslaagde satire op het boekenvak en de moderne tijd’ (De Leeswolf). objectief_nederland_klein
Andere boeken van Reinjan Mulder zijn Vogels van formaat (Nieuw Amsterdam, 2007, herdrukt in 2008), over de ornitholoog en vogelschilder J.J. Audubon, en Opnieuw beginnen – Metamorfosen in het bestaan (2010, herdrukt in 2011), een literair-filosofisch essay dat hij met zijn vrouw, de latere Denker des Vaderlands Marli Huijer (EUR) schreef (shortlist Socrates Wisselbeker 2010).
Over zijn vader, de schilder Piet Mulder, publiceerde Reinjan Mulder in 2014 bij uitgeverij De Weideblik al de bescheiden monografie De zee is saai / The sea is a bore over zijn vaders Engels werk.
In 2016 verscheen bij Babel & Voss Mulders eerste fotoboek Objectief Nederland – Objective Netherlands, met alle in 1974 gemaakte foto’s van dit project, voorafgegaan door een terugblik op dit bijzondere ‘jeugdwerk’.
In september 2020 verscheen bij Volkverlag in München Mulders voorlopig laatste werk: de uitgebreide en geïllustreerde, Duitse editie van zijn memoir Zwavelwater: Schwefelwasser – Das Wunder von Bad Wiessee, Eine Zeitreise.
Een overzicht van alle boeken, kranten en tijdschriften waarin Reinjan Mulder publiceerde, vindt u hier.
Van zijn artikelen zijn er meer dan 500 op Das Zahngold terug te vinden, waaronder ca. 300 recensies en interviews uit NRC Handelsblad.

TENTOONSTELLINGEN
2014 Objectief Neerijnen (Vereeuwigd Landschap) – Stroomhuis, Neerijnen
2016 Objectief Nederland – Objective Netherlands – Rijksmuseum, Amsterdam
2017 Objectief Nederland – Landschaps Triënnale, Nieuw Vennep (met Cleo Wächter)
2018 Fotofestival Schiedam – Grote Kerk Schiedam (met Cleo Wächter)
2018 Objectief Neerijnen – De Pluk, Geldermalsen
2019 Objectief Nederland – Objective Netherlands, Kasteel Groenendaal, Baarn (met Cleo Wächter)
Verwacht:
2020 Objective Netherlands – The Mayflower Project, Harwich (met Cleo Wächter) UITGESTELD

SECUNDAIRE LITERATUUR, INTERVIEWS, LINKS, VIDEO’S
Sinds 1980 verschenen er diverse recensies en interviews met Reinjan Mulder, in onder meer: NRC Handelsblad, Trouw, VPRO-gids, De Stem, Vrij Nederland, De Gelderlander, VPRO-radio, Argus, Het Nederlandse landschap, Met het Oog op Morgen en Opium.
Een uitvoerige Duitstalige levensbeschrijving van de hand van dr. Ingvild Richardsen vindt u hier.
Voor een recent interview door Herman van der Zande in Met het oog op morgen click hier.
Voor een (Duits) interview met Reinjan Mulder over zijn roman Zwavelwater in de Tegernseer Zeitung click hier.
Voor een beschouwing over de twee boeken rond Objectief Nederland op Archined click hier.
Over zijn roman Coffee Company: lees Reinjan Mulders interview in Trouw.
In een lezing voor de Nederlandse Club in Wallis ging hij in op de persoonlijke achtergronden van de roman.
Voor het juryverslag van de Socrates Wisselbeker over het genomineerde boek Opnieuw beginnen click hier.
V
oor een recensie van Vogels van Formaat in NRC Handelsblad: click hier.
Voor een interview met Marli Huijer en Reinjan Mulder over hun boek Opnieuw beginnen in De Morgen: click hier.
Een interview over Zwavelwater bij de Duitse radiozender Hörbahn hoor u hier.

Rijksmuseumconservator Hans Rooseboom en Reinjan Mulder bij de opening van Modern Times

Rijksmuseumconservator Hans Rooseboom en Reinjan Mulder bij de opening van Modern Times (foto Hinde Haest)

Over Reinjan Mulder’s beeldend werk schreef Rijksmuseum conservator dr. Hans Rooseboom in Modern Times – Photography in the 20th century:

In the early 1970s a young Dutch law student, Reinjan Mulder, embroidered on [the] principle [of Ed Ruscha]. His aim was to present a truly objective picture of the Netherlands. Instead of choosing the most characteristic locations (to create a ‘typical’ and ‘meaningfull’, though necessarily subjective impression), he decided to use a non-selective method to determine where he would set up his camera. […]’

Een filmpje over de tentoonstelling in het Rijksmuseum vindt u hier.
Een tv-reportage over Reinjan Mulder’s boek ‘Vogels van Formaat’ en het Teyler’s Museum staat hier.
Een gesprek met VPRO’s Anton de Goede over de roman Coffee Company vindt u hier.
Een filmpje van Valerie Granberg over Reinjan Mulder’s project Objectief Neerijnen (2014) is hier te zien.
Een radio-interview over Objectief Nederland bij het VPRO-programma Nooit meer slapen vindt u hier.
Een NRC Handelsblad-reportage uit 2016 over Objectief Nederland vindt u hier.
Een interview met Cleo Wächter over haar verwerking van Reinjan Mulder’s Objectief Nederland in 2017 vindt u hier.
Een Engelse tekst van Reinjan Mulder over zijn fotoproject Objectief Nederland vindt u hier.
Informatie over het vervolgtraject van Objectief Nederland is te vinden op: www.objectiefnederland.nl 

Reinjan Mulders Coffee Company, Objectief Nederland, Zwavelwater en Opnieuw Beginnen zijn onder meer te bestellen bij bol.com en bij Babel & Voss Uitgevers.
De bundels met schrijvers uit Amsterdam Oost worden onder meer verkocht in de Linnaeus Boekwinkel en Het Faire Oosten.
Vogels van Formaat is te koop in de museumboekwinkels van het Allard Pierson Museum en Teylers Museum in Haarlem.
De twee fotoboeken over Objectief Nederland zijn onder meer te koop in het Rijksmuseum.