Zwavelwater-auteur Reinjan Mulder roept op de Nazigeschiedenis in het Tegernsee Dal te verwerken: Bad Wiessee is een schuldig landschap

Door Alexandra Korimorth
TEGERNSEE, 26 okt. – In augustus publiceerde de Nederlander Reinjan Mulder de met ongeveer 100 illustraties en een nawoord verrijkte Duitse versie van zijn boek Zwavelwater, en nu presenteerde en verdedigde de 71 jarige journalist, jurist en filosoof dit boek, Schwefelwasser,, tijdens zijn voordracht ‘Het wonder van Bad Wiessee – een tijdsreis’ in het Tegernsee Dal Museum.
In zijn ongeveer een uur durende referaat liet Mulder het ontstaan van zijn boek dat begon met zijn eindexamenreis naar het door zijn familie zo gevreesde Duitsland in 1966, de revue passeren. Mulder legde uit waarom zijn boek geen roman werd over de pionier van de Nederlandse Olieindustrie Adriaan Stoop en de opkomst en ondergang van zijn badimperium in Beieren, maar een soort egodocument. Met overpeinzingen over met name drie thema’s: opnieuw beginnen, tijd en landschap. ‘Dit zijn mijn huidige inzichten daarover, die nog kunnen veranderen, maar die wel de basis vormen voor mogelijk verder onderzoek,’ vertelde Mulder en tijdens de vragen na afloop maakte hij duidelijk dat het hem daarbij om de ‘verwerking’ van het verleden ging. En ook om de verwerking van van de Nederlanders met hun eigen nationaal-socialistische verleden, en de Nationaal Socialistische Beweging (NSB) in Nederland die, net als de NSDAP in Duitsland, een politieke partij werd in Nederland.
Dat de SA-leider Ernst Röhm in Adriaan Stoop’s Jodiumbad kuurde en dat er verbindingen bestonden tussen het bad, zijn Nederlandse procuratiehouder Yeps Duyckinck Sander en de nationaal-socialisten, dat zouden ze ook in Nederland moeten weten, vond Mulder. En zo vroeg hij ook om een verwerking van de nationaal-socialistische tijd in Bad Wiessee in Duitsland.
Op de opmerking van de voorzitter van het Tegernsseeër Dal Museum Birgit Halmbacher, dat men de geschiedenis niet moet beperken tot de periode tussen 1933 en 1945, en dat we alles daarvoor en daarna daarmee in relatie moeyen brengen om het Tegernseer Dal als schuldig landschap te kunnen betitelen, zei Mulder:
‘Bad Wiessee is een schuldig landschap. In Bad Wiessee stond Haus Jungbrunnen in de typische Heimatstijl van de architect Alois Degano. Hier begon de nacht van de lange messen. Bad Wiessee zou dat moeten weten. ‘

Geef een reactie