Bezoekersaantal ‘Das Zahngold’ in 2010 spectaculair gestegen – Job Lisman blijft aan kop

Door een medewerker
Vergeleken met 2009 is het aantal bezoekers van de website ‘Das Zahngold’ het afgelopen jaar fors gestegen. In 2010 steeg het aantal mensen dat de site één of meer keren bezocht met 66% naar 8.591. In totaal bekeken zij tijdens 17.211 bezoeken  57.800 pagina’s, meer dan 3 pagina’s per keer.
Veel gelezen items waren dit jaar die over het boek Opnieuw Beginnen van Marli Huijer en Reinjan Mulder, vooral in de maand van de Filosofie, toen het boek genomineerd was voor de Socrates Wisselbeker voor het beste en meest prikkelende filosofische boek van het afgelopen jaar.

Hoofdredacteur Reinjan Mulder: 'Nieuwe lezersgroepen...'

Hoofdredacteur Reinjan Mulder: ‘Nieuwe lezersgroepen…’

Een andere opvallende naam is die van Job Lisman, die dit jaar, net als het jaar daarvoor, de meest gegooglede persoon van de site is. Dat is des te opvallender, omdat Prometheus-hoofdredacteur  Lisman de LinkedIn Most Shared Connexions Award, waarmee hij in het nieuws is gekomen, nu al weer bijna twee jaar geleden won: op de 60ste verjaardag van Zahngold-hoofdredacteur Reinjan Mulder. Job Lisman eindigde dankzij deze door Jan Zandbergen op beeld vereeuwigde onderscheiding ook afgelopen jaar weer als meest bekeken buitenstaander, nipt voor filosofe Marli Huijer en cultuurpaus Michaël Zeeman, ex aequo met mr. Els Swaab, en ruim vóór gerenommerde schrijvers als Arnon Grunberg,  Connie Palmen en Patricia de Martelaere, en zelfs nog ook ruim vóór de befaamde Lebowski-uitgever Oscar  van Gelderen.
Wat heeft Job Lisman dat zij niet hebben? Misschien een mooie foto van Jan Zandbergen op onze site?
Onder de items die goed en integraal werden gelezen vallen onder meer het commentaar op de omstreden Heaney-vertaling van Hanz Mirck op, waarnaar door een vertalers-site werd verwezen, het stuk over de dodelijke ‘draad’ in Zeeuws Vlaanderen dat eerder achterop NRC Handelsblad verscheen, en het oorspronkelijk voor de beeldende kunst-site galeries.nl geschreven verhaal over de in de jaren zestig verongelukte fotograaf Sanne Sannes.
Klaarkomende vrouwen
Verantwoordelijk voor die laatste score is waarschijnlijk de term ‘klaarkomende vrouwen’ die er en passant in voorkomt. Dat was een onderwerp waarvan Sanne Sannes verschillende foto’s heeft gemaakt. Das Zahngold blijkt daardoor in 2010 door vele tientallen googelaars via de zoekterm ‘klaarkomende vrouwen’ te zijn gevonden. Het item over Sanne Sannes is daarmee een kleine hit geworden op de site. Kennelijk zijn klaarkomende vrouwen nog altijd zo schaars op internet dat Das Zahngold hier in een grote leemte voorziet. Dus daarom, wellicht ten overvloede: gaat u voor klaarkomende vrouwen voortaan met zijn allen naar het stuk over Sanne Sannes.
Cilinderbureau
Ook de termen ‘vrouwenman’, ‘vrouwen man’ en, gek genoeg, ‘cilinderbureau’ zorgden in 2010 voor de nodige aanloop via google.
Dankzij een verwijzing op de site www.depapierenman.be zijn er het afgelopen jaar voor het eerst ook vrij veel Belgen op de site langs geweest. Het aantal bezoekers van daar verdrievoudigde en zij vormen nu meer dan 10% van het publiek.
Sommige andere landen kenden echter, zonder Papieren Man, een vergelijkbare stijging, zoals Engeland (141% stijging), de Verenigde Staten (250%), Israel (233%) en Italie (185%). Dus misschien is de internationalisering van het Zahngold-publiek wel een algemene trend,
In Letland, Marokko, de Verenigde Arabische Emiraten, Nicaragua en – vooral! – Canada viel het bezoek dit jaar daarentegen echter enigszins terug. In Canada wordt Das Zahngold nu zelfs geheel genegeerd.
Hallo Canada, waar bent u gebleven?

Geef een reactie