Mijn maanden met Aqua Paradise

Door Reinjan Mulder

Verdwaald in de badkamerbranche…

UPDATE 20 januari 2013 – Wat een grote gevolgen een klein stukje in Das Zahngold kan hebben… Bijna twee jaar geleden publiceerde ik op deze plaats een boos artikeltje onder de kop ‘Waarschuwing – De hel van Aqua Paradise’. Het ging over de slechte ervaringen die ik had met het badkamer-bedrijf Aqua Paradise in Almere, en ik schreef het letterlijk ’ten einde raad’. Das Zahngold richt zich vooral op literatuur en cultuur en het internet-blad is niet opgericht als pressiemiddel. Maar ik had in het voorjaar van 2011 al maanden tevergeefs geprobeerd om de honderden euro’s terug te krijgen die ik in een ondoordachte bui aan dit Aqua Paradise had betaald, en ik wilde in ieder geval anderen waarschuwen niet hetzelfde te doen.
Wat was er tegen consumentenvoorlichting op basis van feiten?
Een paar maanden na mijn stukje kreeg ik door veel bellen en heen en weer mailen zowaar een deel van mijn geld van Aqua Paradise terug en een paar weken later zelfs alles wat ik betaald had, en er zou dan ook genoeg reden zijn geweest om er niet meer op terug te komen, als niet op dat moment de adhaesiebetuigingen begonnen binnen te stromen.
Wat bleek? Ik was niet de enige met slechte ervaringen met Aqua Paradise. Er werden   voortdurend mensen door dit mysterieuze bedrijf gedupeerd, soms voor duizenden euro’s.
Er zat, kortom, ‘systeem’ in.
Het gevolg was dat mijn stukje over Aqua Paradise – onbedoeld – binnen enkele maanden uitgroeide tot een van de meest gelezen artikelen in Das Zahngold.
Dat moet ook de eigenaar van het bedrijf hebben gemerkt, een zekere meneer ‘Hamdi’, want hij verzocht mij sindsdien een paar keer met veel omhaal van woorden om mijn ‘recensie’ van Aqua Paradise, zoals hij dat noemde, te verwijderen.
Ik was daar ook wel toe geneigd, ieder mens moet in staat worden gesteld zijn leven te beteren, en ik begon ermee een aantal reacties van boze lezers weer te verbergen, om Aqua Paradise zo een eerlijke kans te geven weer ‘opnieuw te beginnen’.
Maar de reacties bleven maar binnenstromen, de een nog schrijnender dan de andere.
Dat maakte mij duidelijk dat we hier misschien wel met een onverbeterlijk boosdoener te maken hadden, voor wie ik toch maar beter kon blijven waarschuwen.

Als ik  het niet deed, wie deed het dan wel?
Daarom maakte ik een aantal reacties weer zichtbaar, en stuurde ik na een laatste bedel-mailtje van meneer Hamdi aan Aqua Paradise de volgende mail:

‘Geachte heer Hamdi,
Ik heb op uw verzoek een tijdje de reacties onleesbaar gemaakt, omdat ik hoopte dat ze achterhaald waren, maar er kwamen steeds weer nieuwe reacties binnen, waardoor ik sterk de indruk heb gekregen dat er nog steeds veel mis gaat bij u. Er zit dus weinig anders op dan mensen die op internet op zoek gaan naar informatie over Aqua Paradise, die informatie ook te geven. Als wij zelf indertijd een site hadden gevonden als die van mij, had ons dat veel narigheid en honderden euro’s bespaard.
Bovendien hebt u zelf nog altijd uw eigen site om positieve informatie te geven. Daar moet dus iets tegenover staan. U hebt uw site, en ik de mijne.
Met vriendelijke groet,
R.P. Mulder.

Sindsdien is er veel gebeurd. Een van de mensen die vorig jaar op mijn stukje reageerden wist door bemiddeling van de Consumentebond een schikking met Aqua Paradise te treffen. Die schikking hield onder meer in dat zijn reactie op mijn site zou worden teruggetrokken. Aldus geschiedde.
Het wachten was toen nog slechts op andere schikkingen. Vooruitlopend daarop had ik vast mijn oorspronkelijke, langere stuk alsmede de andere reacties al weer verborgen – totdat ik eind vorig jaar werd benaderd door het TV-programma Tros Opgelicht, dat zoveel slechte berichten over Aqua Paradise had gekregen, dat men overwoog een item aan het fenomeen Aqua Paradise te wijden.
Ik vond dat wel een goed idee. Tenslotte zijn zij, met  hun staf van researchers, juristen en redacteuren, veel beter voor dit soort onderwerpen toegerust dan ik.
Bovendien wist ik dan eindelijk eens wat voor een bedrijf er achter die verleidelijke naam Aqua Paradise schuil ging.
Ik stuurde de Tros op hun verzoek een aantal reacties op mijn site door, plus wat  mailadressen, en afgelopen dinsdagavond was het dan zover: een TV-reportage van half uur over wat er allemaal misgaat bij het bedrijf Aqua Paradise.
Ik kan u, als u in badkamers geïnteresseerd bent, die uitzending van harte aanbevelen. En ook als u niet in badkamers geïnteresseerd bent. Meneer Hamdi, de eigenaar en waarschijnlijk ook het enige personeelslid van Aqua Paradise in Almerte, lijkt het klassieke oplichterstype te zijn, zoals ik dat nog in de jaren zestig in mijn colleges criminologie heb geleerd. De vleesgeworden figuur die beschreven wordt in het befaamde proefschrift ‘De oplichter‘ (1959) van de psychiater M. Zeegers.
Meneer Hamdi kwam uit de reportage naar voren als het type van het ‘goede heertje’: altijd even aardig, altijd even meelevend en bereid om op elk verwijt serieus in te gaan. Meneer Hamdi lijkt ook steeds weer in staat om uit de grond van zijn hart beterschap te beloven. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, waar niet? Maar daarom wil meneer Hamdi dat juist graag allemaal goed gaan maken. Hij is, zo doet hij zich voor, voor alles een man van eer.
Meneer Hamdi was precies het vriendelijk lachende en beschaafd sprekende type dat ik uit de vakliteratuur kende, waarvan je je tegen beter weten in blijft denken dat hij zelf gelooft in wat hij zegt, zo aardig en overtuigend kan hij alles steeds weer naar voren brengen.
In ieder geval heeft de uitzending van vorige week mij nu voorgoed verlost van mijn verdere verantwoordelijkheden in de badkamerbranche, en ik verwijs alle mensen met slechte ervaringen met Aqua Paradise in Almere vanaf nu dan ook graag door naar de curator in het faillissement.*
Tot slot van deze afsluiting biedt ik u graag nog een tuiltje aan met reacties die ik na mijn reactiestop nog over het geval Aqua Paradise  kreeg.

*Naschrift 14 maart 2013: inmiddels is bekend geworden dat op 12 maart in Lelystad het faillissement van Aqua Paradise is uitgesproken. Gedupeeerden kunnen zich vanaf heden melden bij de curator via faillissementen@vorstman.nl. Justitie onderzoekt nog of er genoeg aanleiding is om ook een strafzaak tegen de heer Hamdi te openen. Zie voor beelden van Aqua Paradise en een gesprek met de heer Hamdi het programma Tros Opgelicht van 15 januari 2013

16 Reacties

  1. christien evers

    Ook wij hebben hele slechte ervaringen. De badkamer die na veel vieren en vijfen en veel bellen geplaatst werd, begon na een jaar al gebreken te vertonen. De tegels van de vloer lieten los en de vloer ging lekken. Bij nader onderzoek door een echte loodgieter bleek dat de tegels op gips gelegd zijn. Dat mag dus nooit onder het natte gedeelte, dat snap ik zelfs nog als leek.
    Service of garantie wil aqua paradise niet geven. Zelfs niet om de tegels op een goede manier te leggen. Koop dus nooit wat bij Aqua Paradise, ook al ziet de advertentie er nog zo mooi uit. Plaatjes en tekst zijn geduldig…

  2. Glasbergen

    Ook ik heb een vervelende ervaring met het bedrijf dat zich Aqua Paradise noemt.
    In oktober 2009 een badkamer en apart toilet gekocht. De plaatsing zou 3 weken duren en afgesproken was te beginnen half februari 2010. Het slopen van de oude badkamer was zo klaar hetopbouwen heeft echter wat langer geduurd. Allereerst werd er een onjuiste badkuip bezorgt vervolgens bleven de tegels weg die waren gestrand in de sneeuw in Spanje. De bestelde radiator bleek na zeer veel telefoonverkeer nietmeer leverbaar waardoor de leidingen weer anders moesten worden gelegd. Hierdor ontstond er een gat in de muur van 30cm in het vierkant. Overigens waren er al gaten ontstaan bij het plaatsen van het hangtoilet en het verlaagde plafond. Uit eindelijk leek het erop dat half april de badkamer en toilet klaar was. Inderdaad voor twee weken toe bleek er een barst in de tegels onder het hangtoilet te zitten meerdere malen vervangen. Na de 3e keer bleek dat de wand niet goed gemonteerd was, ook deze wand hing. Alles er weer uit. Vervolgens bleek de moter van de whirlpool defect. Aangezien de douchkop ook niet helemaal goed was ging alsgevolg van water de radio unit ook nog eens kapot Daarna lekkage in de leidingen onder de vloer waardoor er water beneden in de gang en meter kast kwam. Hiervoor moest heel de badkamer er weer uit. De vloer moest drogen. Badkamer opnieuw geplaatst. We waren inmiddels wel maanden verder. Na terug plaatsen bleek de afvoer van de badkuip niet goed gemonteerd te zijn. Daarna bleek een leiding van de whirlpool, waar druk op staat, met kit dichtgesmeerd te zijn. De gaten waarmee de douchewand op de kuip gemonteerd was waren met kit dichtgesmeerd waardoor er water in de kontactdoos kwam. Hierdoor meerdere malen kortsluiting. Je gaat eerst alles na voordat je bij de badkuip komt om te constateren dat daar het probleem zit. Nogmaals een probleem met de douchekop Uit eindelijk in januari 2012 was het laatste probleem opgelost. Alles werd wel kosteloos gerepareerd maar heb hiervoor wel heel veel moeten bellen want terugbellen komt niet in het woordenboek voor. Al met al heeft het voor het gezin veel stress opgeleverd aangezien afspraken niet of niet op de juiste dag werden nagekomen. De telefoonrekening werd bijzonder hoog en ik zit nog met een plafond en een paar muren die opnieuw geverfd/behangen moeten worden vanwege de extra gaten. We hebben diverse “monteurs” over de vloer gehad de één nog goedkoper dan de andere. Slechts een enkeling wist wat hij deed. Als kompensatie voor het telefoonverkeer en de verf/behang vraag ik slechts € 750,= maar dat is al teveel. Het gaat zo slecht met mij en meer van dat soort kreten krijg ik dan te horen. Daar heb ik geen zak mee te maken. Mijn gezin heeft er zwaar onder te lijden gehad. Het zou slechts 3 weken duren maar het werden 22 maanden. In mijn hele verhaal zal ik vast nog wat vergeten zijn sommige zaken heb ik gewoon verdrongen.

  3. Maarten Butselaar

    Ook van onze kant niets dan negatieve ervaringen.
    Wij hebben 4 jaar geleden een badkamer gekocht die uiteindelijk met horten en stoten en veel vertraging is opgeleverd en niet zoals we hadden afgesproken. Na enige maanden bleek dat de douch afvoer niet goed doorliep. Meerdere keren gebeld met het bedrijf, uiteindelijk kwam er een ” specialist ” van hen polshoogte nemen. Die had het binnen 2 minuten gezien. Geen fout van Aquaparadise maar slecht onderhoud van onze kant (na 5 maanden !) We moesten 500 euro vooruit betalen om de problemen op te lossen, als alsnog zou blijken tijdens het openbreken van de vloer dat er een installatiefout zou zjn gemaakt, dan zou Aquaparadise deze kosten vergoeden. Aldus geschiedde, vloer opengebroken, maar op de verkeerde plaats. Niets kunnen vinden. Was het zo zat dat ik zelf een echte proffessional heb ingehuurd met goedkeuring van Aquaparadise, die wederom per SMS bevestigde de kosten voor haar rekening tenemen indien zou blijken dat de fout bij hen lag. Nou, het was overduidelijk, de afvoer leidingen bleken niet goed aan elkaar te zitten waardoor de ondervloer nat was en het water niet meer weg kon. Ook bleek de installateur de verwarmingsbuizen verkeerd om te hebben aangesloten waardoor deze het niet meer deed. Al met al ruim 3000 euro schade. U raadt het al, Aquaparadise heeft tientallen toezeggingen gedaan dat ze de kosten zouden vergoeden, maar er gebeurde niets. Uiteindelijk een rechtzaak aangespannen die uiteraard gewonnen werd. Aquaparadise werd verplicht gesteld het bedrag binnen 4 weken met rente te vergoeden. Dit is inmiddels ruim 1 jaar geleden. Ik heb 1000 euro gehad. Nu inmiddels ligt deze zaak bij de deurwaarder. Het gaat mij niet eens meer om het geld, maar ik wil dat de eigenaar van deze fluttent niet in staat wordt gesteld om in de toekomst nog meer mensen op te lichten, hetzij in de badkamer wereld danwel in een andere branch. Ik zal hem blijven volgen.
    Mensen, het is jullie keus maar wees dubbel gewaarschuwd.

  4. Ik kan je verhaal volledig onderschrijven.
    Ik was niet tevreden over m’n badkamer.
    mijn ligbad was niet eens op het water aangesloten!!!!
    Mijn badkamer is door een derde onafhankelijke partij – in overleg met Hamdi – bekeken en eigenlijk moest ALLES eruit.

    Ik heb in overleg de wanden (op een paar tegels na) laten zitten maar verder is echt alles eruit gehaald.
    Er is een nieuwe vloer gestort en ze zijn opnieuw begonnen.
    (Uiteraard een ander bedrijf)

    Ik heb hem, voor deze kosten, voor de rechter gedaagd. En ik heb ALLES gewonnen.
    Maar jammer; hij komt niet over de brug.
    Beloofd constant van alles maar er gebeurt niets.
    Nu is ook mijn spiegelverlichting kapot (geen garantie) en de thermostaat van de douchekolom.
    En als ik bel krijg ik “niet thuis”.
    Ik heb er al een deurwaarder op gezet maar geen resultaat.
    Dat kost ook alleen maar geld!

    Ik heb sterk het vermoeden dat hij bezig is een andere zaak op te starten!!!!

  5. Heb mijn badkamer ook ALL-in gekocht en laten plaatsen door Aquapradise uit Almere-buiten. Wat ik daar allemaal mee gemaakt heb is niet te beschrijven. Ze beloven veel maar doen weinig. Heb nog veel extra kosten moeten maken om gebreken te laten oplossen door een ander professioneel bedrijf. Problemen die ik gehad heb zijn o.a. boren door waterleiding, verbindingen tussen diverse afvoerleidingen, aangetrokken met plastic boterhamzakjes ipv. bouten en moeren, verkeerd monteren radiator waardoor maar de helft warm wordt enz.enz. Tevens niet komen opdraven bij diverse afspraken wat mij heel wat vakantiedagen heeft gekost en ontelbare telefoontjes.
    Kortom mijn advies is blijf weg bij Aquaparadise uit Almere-buiten.

  6. Hierbij van mij een identieke ervaring. In april 2012 een vervangende wasbak besteld en deze moest vooruit betaald worden.
    300 Euro netjes betaald en de wasbak zou direct besteld worden.
    Nou iedere week een nieuwe smoes waarom de wasbak er niet was.
    Het arsenaal aan uitvluchten lijkt wel onbeperkt
    Afgelopen dinsdag 28 augustus 2012 is mij toegezegd dat de wasbak vrijdag avond tussen 7 en 8 uur bezorgd zou worden…het is nu 9 uur…en niemand gezien..zelfs geen belletje…
    Ik wil hierbij iedereen waarschuwen om nooit maar dan ook echt nooit zaken te doen met deze oplichters.
    Dit is namelijk niet het enige slechte ervaring want 4 jaar geleden was het niet anders, ze kwamen gewoon niet opdagen op de afgesproken dag en kwamen ze wel opdagen dan was het slechts met een klein gedeelte van de totale bestelling…na advies van rechtsbijstand (de aannemer stond namelijk duimen te draaien maar de meter liep wel door) en een dwangsom van 250 euro voor iedere dag dat ze later zouden leveren kwamen ze in actie.
    Dit soort bedrijven horen niet Nederland.
    Ik sluit mij aan bij de leus Aqua Hell

  7. Zeer slecht bedrijf!
    Er wordt geen service geboden, wel worden er veel loze beloftes gedaan!
    Na meer dan een jaar nog steeds niet alle bestelde materialen geleverd gekregen.
    Onder de materialen die wel geleverd zijn (het merendeel moest ik zelf ophalen), waren er die ik niet besteld had! En de geleverde materialen waren van een mindere, en dus goedkopere kwaliteit!
    De medewerkers reageren inmiddels niet meer op mijn e-mail berichten en bij telefonisch contact worden er alleen maar meer loze beloftes gemaakt…

  8. Deze mensen zijn NIET te vertrouwen. Koop aub helemaal niks bij deze firma, stelletje oplichters zijn het. Je wordt maanden aan het lijntje gehouden. Doe ook geen zaken met de loodgieter die door ze wordt aanbevolen (Joop Brugman), beunhaas die alleen maar op geld uit is en helemaal niks repareert.

  9. Sluit dit item nog maar niet af…..

    Wij zijn vanaf juli bezig om überhaupt een badkamer geplaatst te krijgen van Aqua Paradise en hebben alle smoezen ook al gehoord en, jammer genoeg, ook al heel wat overgemaakt naar hr. H**** in de veronderstelling dat er ooit een badkamer komt. Alle toezeggingen ook al ontvangen dat er extra jets in het bad komen en meer van dat moois en verder stil……… Monteurs ziek, verkeerd ingepland en duizendmaal excuus maar al een half jaar nog geen tegeltje gezien.

    Vermoedelijk hebben we nog een lange weg te gaan als ik de reviews lees over verkeerd geplaatste badkamers, zo ver zijn we nog niet eens…..

    To be continued……. ;-(

  10. Goedenavond
    Kijk eens naar de uitzending van Tros opgelicht van 15-01-2013
    en besluit dan of je het stuk verborgen wilt laten staan.
    Een vriend van ons heeft gelukkig op tijd na problemen rond afspraken besloten nog niet te laten slopen tot alles er is.
    Die heeft wel volledig betaald, maar deel van de spullen niet binnen en de installatie kosten kan hij waarschijnlijk naar fluiten

  11. Dank voor uw tip! Ik heb mijn tekst inmiddels voor het laatst ge-updated…

  12. Piet Legerstee

    In 2009 kochten wij een badkamer. Bij de installatie ging alles mis wat er mis kon gaan, en wat we ook deden, het werd niet opgelost. Koudwaterleidingen lagen tegen elkaar aan in één gleuf, de afvoer werd verkeerd omgelegd waardoor er ontlasting het bad in liep, de vloer werd opgehoogd met gips in plaat van met beton, enz. enz.
    Gelukkig had ik van de hele verbouwing foto’s gemaakt. De oplossing was daardoor heel simpel, maar uiterst doeltreffend. IK ben naar Aqua Paradise gegaan en heb de zaak ervan overtuigd dat ik niet eerder weg zou gaan voor ik al mijn geld terug had. Desnoods zou ik weken bij hen blijven bivakkeren. Ik had zelfs catering en slaapspullen bij me, zodat ze zeker wisten dat het mij ernst was. Iedere nieuwe klant zou mij daar hebben kunnen vinden, met de boodschap dat het onverstandig was om bij Aqua Paradise een badkamer te kopen.
    Binnen 4 uur had ik het volledige bedrag terug op mijn rekening. Ik ben er wel bij blijven staan toen zij het bedrag terug boekten.
    Op hun kosten heeft daarna een andere installateur de schade hersteld, en… onze badkamer is nu mooier dan Aqua Paradise het ooit had kunnen leveren!
    Dus als u dit voorbeeld volgt zijn er twee mogelijkheden: óf Aqua Paradise is heel snel failliet, óf je hebt snel je geld terug….
    Het mooiste zou natuurlijk wezen als meerdere klanten dit tegelijkertijd zouden doen 🙂

  13. Beste mensen,
    Het is zover!! Aqua Paradise (Hell eigenlijk) is FAILLIET!!!!!!!!!!!!!
    Op de site van de curator staat te lezen:’Bij vonnis van de rechtbank Midden Nederland (locatie Lelystad) d.d. 12 maart 2013 is mr. M. de Vries aangesteld tot curator in het faillissement van Aqua Paradise B.V. te Almere’
    Eindelijke gerechtigheid.

  14. HOERA, EINDELIJK IS DIE OPLICHTER NAAR DE KLOTEN, IK BEN OOK DOOR HEM BELAZERD EN IK HOOP DAT ZE NOG LANG ACHTER HEM AANZITTEN, EN DAT HIJ NOG LANG MOET BETALEN.

  15. Hij rijdt nog in Porsche Cayenne. Die zouden ze toch ook moeten ‘plukken’. Hij verdient niet meer dan een fiets.

  16. Wat ben ik blij te vernemen dat deze aqua hell eindelijk failliet is verklaard.
    Meneer Hamdi heeft die koude douche nu dubbel en dwars verdient. Ik gun het hem van harte. Meneer Hamdi, wat je zaait zul je oogsten. Dit is nog maar het begin.

Geef een reactie